Ir al contenido principal

Adriana Alcaide: violí barroc i veu

Viernes 21 de Septiembre, 20.30 h.



Nascuda a Barcelona, Adriana Alcaide finalitza els estudis superiors a la mateixa ciutat amb les màximes qualificacions.

Interessada per la música antiga i gràcies a una beca de la Generalitat durant quatre anys, realitza els estudis d’Interpretació Històrica i Violí Barroc al Koninklijk Conservatorium Den Haag (Holanda), rebent classes dels més prestigiosos mestres com Enrico Gatti, Pavlo Besnoziuk, Elizabeth Walfish, Ton Koopman, Christina Pluhar, Lucy van Dael, Ryo Terakado, Wilbert Hazelzet i Wieland Kuijken, entre d’altres.

És seleccionada per la European Baroque Orchestra (2000-2002) sota la batuta de Roy Goodman, Lars Ulrik Mortensen i Andrew Manze.

Treballa regularment amb L’Arpeggiata, Concerto Amsterdam, Berlin Baroque, Utrecht Baroque Consort, Al Ayre Español, Ludovice Ensemble, Christina Pluhar, Martin Gester, Eduardo López Banzo, Monica Huggett...

Ha enregistrat cds per a Harmonia Mundi, Naïve, K617 i Brilliant Classics i gaudit d’escenaris tan emblemàtics com el Carneggie Hall de Nova York i el Wigmore Hall de Londres.

Creadora de Symbiotic Ensemble i Follia Project, combina la música amb el treball escènic, així com la improvisació lliure. Actualment és directora musical i intèrpret principal del projecte educatiu Händel and Friends de l’Auditori de Barcelona.

Així mateix col.labora assíduament amb el grup de música tradicional japonesa Soubugen, amb qui realitza diverses gires pel Japó. 


Ciaccona

El violí ha estat un dels instruments més enaltits per les seves possibilitats expressives i tècniques. El repertori del període barroc es caracteritza per la seva riquesa, el seu virtuosisme i, al mateix temps, per la seva sobrietat.
A l’Anglaterra del s. XVII, Nicola Matteis, compositor italià, ens deixà una extensa obra per al violí, creant un estil propi i poc estàndard, cosa que no contribuí al seu èxit ni reconeixement social. Gairebé contemporani, Heinrich Ignaz Franz von Biber fou el màxim exponent del Stylus Phantasticus, caracteritzat per la seva inventiva, virtuosisme i llibertat expressiva. Les seves ‘Sonates del Rosari’, escrites per a violí en scordatura són avui en dia totalment vigents en estil.

I culminant amb el seu llenguatge complex i inconfusible, el gran Johann Sebastian Bach aglutinarà tota la seva genialitat en l’obra potser més coneguda i més interpretada en la història de la música, la gran ‘Ciaccona’.

Però la singularitat d’aquest concert rau en les improvisacions que Adriana Alcaide, inspirant-se en les obres d’aquests antics mestres i imbuïda alhora per les seves pròpies experiències vitals, hi intercala molt subtilment en determinats moments. La influència de l’espai on oficia com a intèrpret i les sensacions que li transmeten els oïdors acaben d’arrodonir un ritus musical on es combinen perfectament historicisme (arquitectònic i musical) i contemporaneïtat.

PROGRAMA DE CONCERT


Allemande BWV1004                        J.S. Bach (1685-1750)
Impro Miratges
Sarabande BWV 1004                        J.S. Bach (1685-1750)
Passaggio Rotto                                  N. Matteis (1650-1713)
Impro Voice
Passacaglia (Sonates del Rosari)        H. I. F. von Biber (1644-1704)
Hokkaido (impro)
Chaconne  BWV 1004                        J. S. Bach (1685-1750)

Web de Adriana: www.adrianaalcaide.com



Comentarios

Publicar un comentario