Ir al contenido principal

Dhrupad: Música clásica del norte de la India. Dr. Sumeet Anand Pandey

--Voz, Tanpura and Pakhawaj-- 

Martes 13 de junio, 20 h.--

(english below)

Un típico recital comienza con un lento desenvolver de una raga (un marco melódico), con partes no - pulsantes (anibaddha) y pulsantes (nibaddha) con canto sobre el sonido del Tanpura. Las notas se pronuncian a través de vocales derivadas del cántico sánscrito ‘Hari Om Anant Narayan’.

Más adelante en el concierto se pasa a composiciones, principalmente en Sanscrito y Braj bhasha. Predominantemente de naturaleza espiritual y religiosa, muchas tratan de valores humanos, filosofía de la vida y yoga. 

El recital culmina con improvisaciones, rítmica y emocionalmente adentro de los límites del Raga y el Taal (ritmo). El concierto llega a su final con una especialidad de la música clásica india, repeticiones de una frase en crescendo o Tihaais.

Dr. Sumeet Anand es la décima generación de vocalistas de Dhrupad de la tradición Darbhanga (350+ años de una familia musical) con 25 años de entrenamiento y 15 de experiencia profesional enseñando y actuando en público.

Lo acompañará Jorge Lozano en en el Pakhawaj (percusión).

 
 
 
Entrada: €12,-
Preventa: €10,- Comprar online>>


English
A typical recital opens with a Ālap-slow and systematic unfolding of a raag (a melodic framework) having non-pulsating (anibaddha) and pulsating (nibaddha) parts, singing over the drone of Tanpura. The musical notes are pronounced through vowels derived from Sanskrit chanting ‘Hari Om Anant Narayan’. Compositions, mainly in Sanskrit and Braj bhasha are sung towards the end of a concert. Though, predominately spiritual and religious in nature, many of them are about human values, life philosophy, nature, and yoga too. A recital culminates with upaj or improvisation where the artists engage in spontaneous musical conversations moving away from the fixed structure of composition improvising melodically, rhythmically as well as emotionally yet staying within the melodic and rhythmic boundaries of the Raag and Taal. Tihaais, a specialty of Indian classical music and that of Darbhanga tradition too, are repetitions of a phrase thrice to arrive on the Sam or starting point of the rhythm cycle signaling the crescendo and bringing the concert to its finale.

Dr. Sumeet Anand is the 10th generation Dhrupad vocalist of Darbhanga Tradition (350+ years old music family in India) having 25 years of training and 15 years of professional experience in teaching and performing.


Comentarios